آب نمای دبی

آب نمای دبی

آب نمای دبی (The Dubai Fountain) بزرگترین آب نمای رقصان (با موسیقی) در جهان می باشد که در دریاچه ی 30 هکتاریِ برج الخلیفه، در مرکز "توسعه مرکز شهر دبی" در دبی، امارات متحده عربی، واقع شده است. این آب نما توسط وِت دیزاین (wet design)، شرکتی واقع در کالیفرنیا که مسئولیتِ آب نماهای "پلاژیو هتل لِیک" در لاس وگاس را بر عهده داشته است، طراحی کرده اند. این آب نما توسط 6600 چراغ و 25 پروژکتور رنگی، روشن می شود، 275 متر طول دارد و آب را تا ارتفاع 152.4 متری (با موسیقی های کلاسیک و معاصرِ عربی و جهانی) به هوا پرتاب می کند. فواره دبی با هزینه ی 800 میلیون درهمی ساخته شده است. نامِ آب نما از مسابقه ی برگزار شده توسطِ "املاک امار" که نتیجه اش در تاریخ 26 اکتبر 2008 اعلام شد، گرفته شده است. آزمایشِ آب نما در فوریه 2009 شروع شد و به صورت رسمی در 8 می 2009، همراه با مراسم افتتاحیه ی دبی مال، گشایش یافت. در 2 ژانویه 2010 ارتفاع آب نما تا 275 متر افزایش یافت.

این آب نما دارای یک طراحی ویژه شامل پنج دایره با اندازه های مختلف و دو کمان، می باشد و مجهز به دهانه ی قدرتمند آب که آب را تا ارتفاعات قابل توجهی پرتاب می کند.

مکانیزم آب نمای دبی

آب نمای دبی قادر به افشاندن 22000 گالن آب در دقیقه می باشد. در پایان سال 2010، یک عنصر جدید یعنی آتش، به آب نما اضافه شد، که فواره را مشخص می کرد (آتش به طور موقتی برای جشن سال نو 2011 بوده است). آب نمای دبی آب را در طرح و مدل های متفاوت، در هوا پخش می کند. پرتو نورِ این فواره از فاصله 20 مایلی نیز نمایان است.

آب نمای دبی از تعداد زیادی جت و پرتاب کننده ی آبی، با فشار بالا، تشکیل شده است: 1.پارو زن یا روبات آبی؛ که آب را به صورت رقصان نشان می دهد، 2.شوترز یا پرتاب کننده؛ که آب را به بالا پرتاب می کند، 3.سوپر شوترز؛ که آب را تحت فشار بیشتری، تا 240 فوت در هوا پرتاب می کند، 4. اِکستریم شوترز یا پرتاب کننده ی قوی؛ که می تواند آب را با بیشترین فشار، تا 500 فوت در هوا پرتاب کند. این پرتاب کننده ها یک صدای بسیار بلندِ "بوم" پس از خارج شدنِ آب، ایجاد می کنند. پرتاب کننده ی قوی حداقلِ استفاده را در طول هر نمایش خواهد داشت چرا که نیازمند زمان بسیار زیادی برای ایجاد فشار و انرژی کافی، برای پرتاب آب تا این ارتفاع در هوا، می باشد.

اجرای آب نمای دبی

آب نما با اجرایی هماهنگ با چراغ و موسیقی، حرکت می کند. فواره ها از تمام نقاطِ تفرجگاه دریاچه و بسیاری از ساختمان های مجاور، قابل مشاهده است. اجرا در طول روزهای هفته در ساعت 1 و 1:30 بعد از ظهر، و همچنین از 6 بعد از ظهر تا 10 شب، هر 30 دقیقه، برگزار می شود. فواره ها در آخر هفته ها (شامل پنجشنبه، جمعه و شنبه) نیز از 6 بعد از ظهر تا 11 شب، نمایان می شوند. نمایش فواره ها به مدت 5 دقیقه طول می کشد.

فهرست موسیقی های تشکیل دهنده ی اجرا:

·         "آسمان دبی" که ترانه‌ای ست در ستایش از محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی است که اغلب اولین آهنگ اجرا شده در روز می باشد.

·         "شیک شاک شوک" آهنگ رقص عربی از حسن ابوالسئود

·         "اینشِد ان الدار" (در مورد خانه بپرس)، یک آهنگ اماراتی که برای گشایش برج الخلیفه در 4 ژانویه 2010 نوشته شده است.

·         " Con te partirò" (زمان خداحافظی است)، قطعه ای به خوانندگی آندریا بوچلی و سارا برایتمن

·         "Dhoom Thana" یک آهنگ به هندی توسط اَبهیجیت

·         "امواج" اثر بیژن مرتضوی

·         "Bassbor Al Fourgakom" توسط هنرمند اماراتی حسین الجسمی

·         "تریلر" اثر مایکل جکسون

·         "Cannonball" توسط لی میشل

·         "Zui Ai Shang Hai Tan" اولین آهنگِ پاپ در هنگ کنگ توسط Andy Lau

·         "زیبا" توسط Jessica Mauboy

·         "شعر ایشتار" توسط Furat Qaddouri

·         " Mon Amour" توسط شیراز

·         "لانا الله" توسط محمد عبدو

·         "الیف" یک آهنگ موضوع دار که از یک سریال ترکی با همین نام برداشته شده است.

·         "Flying Drum"

·         "Butterfly Lovers' Violin Concerto"

·         "انسان اختر"

·         "سرود ملی امارات متحده عربی"

·         "راه رفتن در سمت وحش"

·         «Baba Yetu» یک آهنگ برنده جایزه گرمی که به زبان سواحلی است و از ترانه‌های متن بازی ویدئویی تمدن ۴ است.

DHL Express، اولین کمپین تبلیغاتی در آبنمای دبی را در تاریخ 20 اکتبر سال 2011، اجرا کرد. همه ی اجراهای آب نما به همراهِ موسیقی، از طریق بلندگوهایی که در اطراف دریاچه قرار گرفته اند پخش می شود، اگرچه گاهی اوقات فواره ها بدون موسیقی، به طور آزمایشی عمل می کنند. زمانی که اجرا از فاصله های بسیار دور مشاهده می شود (به عنوان مثال ساختمان های اطراف) موسیقی ممکن است قابل شنیدن نباشد. با تور دبی از این جاذیه ی دیدنی لذت ببرید.

 

برای خرید تورهای ویژه جام ملت های آسیا - امارات 2019 اینجا کلیک کنید.

 
© 2018 , All Right Reserved