گلاب و گل های محمدی ایرانی که پایشان به بلغارستان رسید!

هر ساله فرش صورتی رنگی در فصل بهار، کوه های بالکان بلغارستان را پوشانده و فرصت ایده آلی برای عکاسی ایجاد می کند. در تور بلغارستان از دره گل سرخ دیدن فرمایید.

زن ها در فستیوال صورتی سالانه با لباس های سنتی بلغارستانی به چیدن گل های صورتی مشغول می شوند.

دره گل سرخ بلغارستان دالانی باریک با درازای 140 کیلومتر، واقع در رشته‌کوه بالکان می باشد که در فصل بهار فرشی صورتی از گل محمدی آن را می پوشاند.
 

این منطقه در زمانه ی کمونیستی به علت تولید تپانچه، مهمات و تفنگ اتوماتیک شهرت داشته، اما امروزه این دره به یکی از  بزرگترین تولید کننده های گلاب تبدیل شده است. این گلاب ملقب به طلای مایع است. زیرا یک لیتر از این گلاب (که از 1400 کیلو رز تهیه می شود)، دارای ارزشی مابین 3000 و 5000 یورو می باشد. امروزه این گل خوش بو و خوراکی به عنوان سمبل ملی بلغارستان شناخته شده است. اما آینده ی کشت رز به علت عوامل اقتصادی و تغییرات آب و هوایی چندان قابل پیش بینی نیست.

معمولی ترین رز گلاب گیری در این دره، گل محمدی است. محل اصلی رویش این گل ناشناخته است، اما در بسیاری از منابع به پرشیا (ایران) اشاره شده است. در قرن 17 ام، تاجری ترک این گل را به بلغارستان آورد.

شهر کازانلیک به عنوان مرکز دره ی گل سرخ شناخته شده و هر ساله در این منطقه در بهار فستیوال رز بر پا می شود. بازدید کنندگان می توانند مراسم سنتی چیدن گل را تماشا  کرده و در روند تقطیر و رقص محلی شرکت کنند. رز های فرآوری شده در کیک، صابون، جواهرات و راکیا (نوشیدنی محلی میوه ای) استفاده می شوند. همچنین یکی از شاگردان دبیرستان به عنوان ملکه ی رز انتخاب می شود و در رژه ی افتخار «ملکه ی رز» حضور می یابد.

به علت مشقت بالای کشت این گل، باید برداشت موفقیت آمیز محصول را جشن گرفت. در پاییز که خاک آماده است، کاشت قلمه های رز آغاز می شود. پس از آن در طول سال با کود، کار تراکتور، هرس کردن و سمپاشی رسیدگی می شود. در نهایت رز ها در فصل بهار آماده ی برداشت می باشند.

این گلاب اهمیت بالایی در صنعت عطرسازی داشته و هزینه ی بالایی دارد.

بسیاری از اهالی محلی دره ی گل سرخ خواستار این می باشند، که دولت سلسله مراتب میان زارع و پردازنده ها را منظم کند و حتی حداقل قیمت برای گل ها بگذارد. از زمان سقوط کمونیسم در سال 1989، اقتصاد بلغارستان دیگر بر اساس دستورات دولت نبوده و به رابطه ی عرضه و تقاضا وابسته است.

شرایط جوی قابل کنترل نمی باشند. گل سرخ در خاک ماسه ای حاصل خیز با کمی خاک رس، هوای آفتابی و زمستان های معتدل و بارش کافی در دوره گلدهی رشد می کنند،که این شرایط در دره ی گل سرخ بلغارستان وجود دارد، 2 رودخانه و کوه های موجود در مقابل آب و هوای نامنظم این محدوده را محفوظ نگه می دارد. این منطقه معمولا آفتابی، همراه با صبح های خنک و بعد از ظهر های گرم و گاهی بارانی می باشد. در این شرایط نیز گل ها در دوره ی گلدهی به صورت مکانیزم دفاعی گلاب تولید می کنند.

اما در شرایط جوی نامساعد، مانند دمای بالا و یا کمبود بارش، گل ها به جای گلدهی به تدریج و در ارتفاعات مختلف سریعا و همزمان شکوفه می زنند. با تغییرات اقلیم، فصل برداشت گاهی ممکن است از 3 هفته هم کمتر شود و زارعین را تحت فشار می گذارد.

تصور این که در دره ی گل سرخ، دیگر گل رزی رشد نکند غیر قابل باور است. در بلغارستان این گیاه به عنوان سمبل کازانلیک شناخته میشودو شما می توانید گل رز را بر روی لباس ها، درون جواهرات، در نام هتل و موزه، خالکوبی رز و در بازار محلی شیرینی پزی رز مشاهده کنید. همچنین رنگ رز در باغچه های سطح شهر به صورت اغراق آمیزی دیده می شود.

 

 
© 2018 , All Right Reserved