غواصی در اعماق تاریخ

اقیانوس های بی انتها عجایب طبیعی متعددی را در خود جای داده اند، اما سازه های حیرت انگیز انسان سازی نیز دارند. در سرتاسر دنیا به دلایل مختلفی مجسمه ها غرق شده اند، برخی برای یادبود، برای ارائه حمایت به محیط زیست دریایی آسیب پذیر یا تنها با هدف هنر به اعماق اقیانوس ها فرستاده شده اند. این مجسمه های به رنگ جلبک و مملو از مرجان ها به مقاصد گردشگری تبدیل شده اند و گردشگران متعددی را برای بازدید به سوی خود می کشانند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در اعماق تاریخ سفر کنیم و با مجسمه های عرق شده ی تاریخ آشنا شویم.

  1. تندیس مسیحِ بی کران (Christ of the Abyss) / یادبودی برای غواصان گمشده در دریا

پس از جان باختن غواص داریو گونزانی (Dario Gonzatti) در سال 1947 در این مکان، غواص معروف ایتالیایی دولیو مارکانته (Duilio Marcante) و دوست داریو درخواست کرد که مجسمه ای از مسیح را در مکان محبوب غواصی در سان فروتوزو نزدیک به پورتوفینو در ایتالیا قرار بدهند. مجسمه ساز گیدو گالتی (Guido Galletti) یک مجسمه ی 2.5 متری برنزی از مسیح را ساخت. در سال 1954 این مجسمه در اعماق بیش از 15 متر قرارگرفت و نه تنها یادبودی به غواصانی که جان خود را در دریا از دست داده اند است، بلکه نطقه مرجعی برای غواصانی که گم شده اند می باشد. تندیس مسیحِ بی کران به مکان غواصی شلوغی تبدیل شده و در 2003 برای نوسازی از دریا خارج شد زیرا پوسیده شده و یکی از دستان وی به علت برخورد با لنگر شکسته بود. در سال 2005 دوباره این تندیس به اقیانوس بازگشت. به علت محبوبیت این مجسمه زیبا در مکان های دیگری از دنیا کپی آن را قرار داده اند.

  1. مجسمه اطلس اقیانوس (Ocean Atlas) / بزرگترین مجسمه زیرآب در جهان

بزرگترین مجسمه زیرآب موجود در جهان، مجسمه ی اطلس اقیانوس است که توسط مجسمه ساز جیسون دی کایرس تیلور (Jason deCaires Taylor) طراحی شده و در سال 2014 در اعماق 4.8 متری ناسائو، باهاما قرارگرفته است. این مجسمه با هدف جلب توجه به حفاظت از اقیانوس ها طراحی شده است. مجسمه اطلس اقیانوس 60 تن وزن داشته و دختری را نشان می دهد که به شکل قوزکرده است، که انگار اقیانوس را بالای سرخود نگه داشته است. در طراحی این مجسمه از افسانه یونانی اطلس الهام گرفته است، تایتانی که جهان را بالا نگه داشت. جیسون منحصرا آثارهنری برای زیرآب طراحی می کند و سیمان دریایی مخصوص با pH خنثی استفاده می کند که با هدف بقا برای صدها سال باقی بماند؛ همچنین مرجان و جلبک دریایی را به استعمار آن تشویق می کنند که به شکل صخره مصنوعی در می آیند.

  1. پارک مجسمه زیرآب مولینر، گرانادا (Molinere, Grenada) / اولین پارک مجسمه زیرآب جهان

اولین پارک مجسمه زیرآب جهان در سال 2006 در خلیج مولینر که اثر افزایش طوفان آسیب دید ساخته شد. امیدوار بدوند که این پارک با تامین سطحی برای جلبک ها و مرجان ها برای چسبندگی، زندگی دریایی را احیا بخشد. اولین مجسمه های این پارک سوگندها (Vicissitudes) -حلقه ای از مجسمه هایی با اشل انسانی با قالب گیری از کودکان محلی که دست های یکدیگر را گرفته اند- می باشد. اخیرا 14 مجسمه برگرفته از هنر آمریکایی اثر تروی لوئیس (Troy Lewis) به این پارک اضافه شده اند که شامل یک بت سنگی 1 متری می باشد.

  1. جزیره ایستر (Easter Island statue) / موآی اسرارآمیز

دورتر از ساحل جزیره ایستر، مجسمه های سنگی حک شده مربوط به موآی، مجسمه ای نامتعارف در زیرآب قراردارد. مجسمه موآی بتنی 3 متری یک مجسمه باستانی نیست بلکه شبیه سازی مدرن است. ریشه تاریخی این اثر بسیار اسرارآمیز است؛ برخی براین باورند که توسط ساکنان جدید جزیره ایستر ساخته شده و به عنوان جاذبه توریستی در زیرآب قرارگرفته است، برخی دیگر ادعا می کنند که یکی از اقلام ساخته شده برای یک سریال تلویزیونی یا فیلم سینمایی می باشد. به هر دلیل، این منطقه به مکان غواصی محبوب تبدیل شده که به علت زلالی آب دریا، منظره فوق العاده ای به غواصان ارائه می دهد.

  1. مجسمه آمفیتریت (Amphitrite) / تندیس پری دریایی در مسیر گراند کایمن

در سال 2000 هنرمند کانادایی سایمون موریس (Simon Morris) مجسمه 2.7 متری برنز از یک پری دریایی را ساخت که نام آمفیتریت، زن خدای دریای یونانی برای آن انتخاب شده است. این مجسمه پری دریایی 270 کیلوگرمی در عمق 15 متری دریا در خلیج جزیره گرند کایمن در صخره سانست (نمونه قدیمی تری نیز در بریتیش کلمبیا وجود دارد) غرق شده است. به منظور جلوگیری از ترک خوردن مجسمه در اعماق دریا، 3 سوراخ کوچک در سرآن ایجاد شدند تا برای خروج حباب های هوا راهی وجود داشته باشد. امروزه این مجسمه یک محل محبوب برای غواصان است.

  1. پارک مجسمه زیرآب کنکان، مکزیک (Musa)

موزه هنر زیر آب در کنکان، مکزیک یک پارک مجسمه زیرآب است که غواصان متعددی را برای بازدید از 500 مجسمه ی خود جذب می کند. تا سال 2009 این پارک 420 مترمربع از دریای بدون شاخصه منحصربه فرد را به خود اختصاص داده است که با یک صخره مصنوعی کیفیت زندگی دریایی را افزایش داده است. 6 هنرمند آثاری برای این موزه زیر آب طراحی کرده اند که تنوعی از حلقه های سنگی تعاملی تا بزرگترین اثر -تاجی از 450 مجسمه با اشل انسانی- را ارائه داده اند. یکی از اهداف این پروژه کمک به صخره های طبیعی در نزدیکی پارک است که به علت استفاده بیش از حد رو به آسیب دیدن هستند.

  1. خرابه های معبد بودای زیرآب، نوسا پنیدا (Ceningan Buddha) / پرستشگاه غرق شده

بودای زیرآب معبدی در عمق 7 متری است، که دلیل مناسبی برای غواصی می باشد. در این مکان یک مجسمه بودای 2.4 متری در میان معبدهای بودای کوچکتر شبیه به معبد برووبودور واقع شده است. هیچ گونه اطلاعات دقیقی درباره تاریخچه ی این خرابه در دسترس نمی باشد اما آنطور که به نظر می رسد قدمت ندارد. تنها بیش از 10 سال است که این معبد در زیر دریا قرارگرفته است.

  1. خرابه کشتی بوگا (Boga shipwreck) / کشتی غرق شده در بالی زمان جنگ جهانی دوم

خرابه کشتی بوگا در نزدیکی خلیج تولامبن (Tulamben) در شرق بالی در عمق 30 متری قرارگرفته است. این کشتی باری مربوط جنگ جهانی دوم توسط یک زیردریایی ژاپنی در سال 1942 غرق شده است. این خرابه ی 85 متری با جلبک و مرجان پوشیده شده است. چرخ فرمان این کشتی به عنوان یکی از مکان های محبوب برای عکاسی معروف شده است.

  1. پارک فرهنگی زیرآب بادونگ، نوسا دوآ (Badung Underwater Cultural Park)

پارک فرهنگی زیرآب بادونگ در فاصله 500 متری از ساحل سامو بیچ (Samuh Beach) در شمال مجمع الجزایر نوسا دوآ واقع شده است. در سال 2012 این پارک زیرآب پابرجا شده است و امروزه 26 مجسمه های صخره ای مصنوعی با تم بالی در عمل 11 متری دارد.

  1. مجسمه ها زیرآب جزیره گیلی منو (Gili Meno) / آثار جیسون دی کایرس تیلور

پارک مجسمه زیرآب در نزدیکی ساحل جزیره گیلی منو واقع شده است. در این پارک حلقه ای از 48 مجسمه با اشل انسانی وجود دارد. کپی برخی از این مجسمه ها در سایت های غواصی سرتاسر دنیا قابل رویت هستند.

 
© 2018 , All Right Reserved